گروه نوین عمران  NOVINOMRAN

روش های تصفیه فاضلابهای صنعتی

 تصفیه فاضلابهای صنعتی

فاضلاب های روغنی

فاضلاب های روغنی (نفتی) حاوی مواد پلیمری با وزن مولکولی زیاد و کاتیون های فلزی با بار زیاد می باشند و در صورتی تصفیه می شوند که امولسیون آنها شکسته شود. زمانی که امولسیون آنها شکسته شود می توان توسط فرآیندهای شناورسازی یا ته نشینی ثقلی این گونه مواد را تصفیه کرد. بطور کلی در محیط های آبی دو نوع امولسیون وجود دارد: امولسیون فیزیکی و امولسیون شیمیایی. تصفیه و شکستن امولسیون های فیزیکی نسبتاً ساده می باشد اما امولسیون های شیمیایی از قبیل امولسیون آب و روغن های محلول، در هم شکستن این نوع امولسیون ها خیلی سخت است مگر اینکه روغن را بوسیله مکانیکی از امولسیون جمع آوری کنند. شکستن امولسیون های شیمیایی تازه خیلی سخت می باشد. در امولسیون هایی که به سختی شکسته می شوند از سولفات آلومینیوم یا کلرید فریک برای شکستن امولسیون استفاده می شود و سپس فاضلاب تصفیه می شود. برای تجزیه امولسیون های خیلی سخت ابتدا pH را به کمتر از 2 رسانده و به مدت 10 دقیقه در این pH نگه داشته می شود. سپس نمک های آلوم یا فریک را اضافه کرده تا امولسیون بشکند و در نهایت pH را به آرامی با افزودن هیدروکسیدسدیم یا آهک به حالت نرمال بر می گردانند. پساب حاصل از این فرآیندها احتمالاً زرد رنگ خواهد بود که نشان دهنده مقادیر زیادی از نمک های محلول می باشد. اما اگر از سولفات فریک یا سولفات آلومینیوم برای شکستن امولسیون استفاده شود و سیستم توسط آب آهک خنثی سازی شود این رنگ را می توان کاهش داد. میزان مواد جامد از این نوع سیستم تا 1700 میلی گرم در لیتر افزایش خواهد یافت که به خاطر حلالیت سولفات کلسیم می باشد. فلوک های آلوم یا آهک خیلی بزرگ و متراکم هستند و به سرعت ته نشین می شوند و آب لخته سازی شده را جاروب کرده و فلوک های آن را ته نشین می کنند. در این گونه موارد، از اسید سولفوریک برای تنظیم pH استفاده می کنند. در این حالت اسید سولفوریک باعث رسوب آهک می شود.

امولسیون روغن های گیاهی از قبیل روغن نحل (پالم) کانیولا و پارافین ها، به سختی شکسته می شوند. برای تصفیه بهتر این روغن ها از پلیمرهای کاتیونی و به دنبال آن فیلتراسیون با سرعت پایین استفاده می شود. پساب حاصل از تصفیه این نوع روغن ها، شفاف بوده و عاری از مواد جامد معلق می باشد. ولی ممکن است مقداری روغن محلول داشته باشد. همه روش هایی که در بالا به آن اشاره شد می تواند در تصفیه فاضلاب های حاوی خون، پروتئین و نشاسته های پخته شده معلق نیز بکار گرفته شود. در صورت اضافه کردن اسید به فاضلاب های حاوی پروتئین و نشاسته این گونه مواد به صورت لخته در خواهند آمد. اگر هدف از تصفیه، بازیافت نشاسته به منظور تغذیه حیوانات باشد از پلیمرهای تایید شده توسط USDA به منظور جلوگیری از مسمومیت حیوانات اهلی استفاده می شود. فاضلاب های حاوی نشاسته خوبی رسوب نمی هند. بنابراین تصفیه این فاضلاب ها به سختی انجام می گیرد. یکی از معایب استفاده از آهک در تصفیه فاضلاب های روغنی، در این است که آهک باعث افزایش سختی کربناته به بیش از 40 گرین خواهد شد.

خون و پروتئین

فاضلاب های حاوی خون و پروتئین عمدتا در گشتارگاهها تولید می شود. حذف خون از این فاضلاب ها به سخت انجام می گیرد. بهترین روش برای تصفیه این نوع فاضلاب ها، این است که ابتدا ذرات معلق خون و پروتئین حذف گردند. در تصفیه این نوع فاضلاب ها، ابتدا pH را پائین آورده و سپس سولفونات لیگنین به فاضلاب افزوده می شود. در این صورت پساب زرد رنگی ایجاد خواهد شد. پیش تصفیه شیمیایی به تنهایی باعث پایین آوردن pH و مقدار سولفونات لگنین مصرفی می شود. سولفونات محصول جانبی کارخانه های کاغذ سازی است و می توان آن را از کارخانه های محلی تهیه کرد. سولفات لیگنین را باید با نسبت تقریبی یا متناسب با زمان به فاضلاب افزود. توصیه شده است که در هنگام تصفیه این نوع فاضلاب ها، pH به کمتر از 4 کاهش یابد و سپس سولفونات لیگنین در حد استئوکیومتریک به فاضلاب اضافه شود. مقدار متغیر خون در فاضلاب استفاده از سیستم های تصفیه منقطع و آزمایش جار را ضروری می نماید. فاضلاب های خونی حاوی مقادیر بالایی از BOD و نیتروژن هستند ولی مقدار فسفر آنها کم می باشد. این فاضلاب ها را می توان به وسیله یکنواخت سازی و رسوبدهی شیمیایی همراه با تصفیه بی هوازی با سرعت بالا تصفیه کرد. همچنین این فاضلابها را می توان با فرآیندهای تصفیه بی هوازی و متعاقب آن فرآیندهای هوازی تصفیه کرد. به دلیل کمبود فسفر در این نوع فاضلاب ها، در صورت استفاده از فرآیندهای تصفیه بیولو‍یکی، اضافه کردن فسفر ضروری می باشد. فرآیندهای رسوبدهی شیمیایی می توانند مقدار زیادی از BOD را کاهش دهند اما مقدار زیادی از BOD بصورت محلول در فاضلاب وجود باقی خواهد ماند. در سالهای اخیر نیز یک فرآیند نسبتاً جدیدی به نام فرآیند آناموکس-شارون بر روی فاضلاب هایی که دارای مقدار نسبتاً بالایی از آمونیاک هستند از قبیل مایع روی هاضم ها آزمایش شده است.

فاضلاب صنایع شیر

صنایع شیر و لبنیات یکی از عمده ترین صنایع هر کشوری محسوب می گردد و تقریبا در تمام شهرا وجود دارند. فاضلاب حاصل از این صنایع اغلب حاوب ذرات ریز شیر می باشند. این نوع فاضلاب ها اغلب غنی از چربی، پروتئین و کربوهیدرات می باشند. همچنین این فاضلاب ها به شدت کمبود نیتروژن دارند. بسته به قدرت فاضلاب، به این نوع فاضلاب ها آمونیاک اضافه شده و سپس توسط فرآیندهای تصفیه بی هوازی، روی آنها پیش تصفیه صورت گرفته و سپس با فرآیندهای هوازی مورد تصفیه قرار می گیرند. در صورت اضافه نکردن منبع نیتروژن، فاضلاب های صنایع شیر بعد از تصفیه بیولوژیکی تشکیل لخته نخواهند داد.

فاضلاب پالایشگاه ها

این نوع فاضلاب ها نیز بشدت آلوده بوده و لازم است که بروی آن پیش تصفیه صورت گیرد و سپس توسط سایر فرآیندها تصفیه گردنن. استفاده از دستگاههای جدا کننده API بمنظور پیش تصفیه محدود شده است و بیشتر به عنوان ابزار کنترل از آنها استفاده می شود. جداکننده های API بسته به نوع مواد موجود در فاضلاب، مقدار لکه های نفتی را به 50 – 15 میلی گرم در لیتر کاهش می دهند و برای فاضلاب های امولسیون شده هیچ نوع حذفی را انجام نمی دهند. لخته سازی شیمیایی همراه با شناورسازی با هوای محلول برای این نوع فاضلاب ها بسیار توصیه شده است. برخی اوقات جداکننده های API نمی توانند برای تصفیه به تنهایی کافی باشند و استفاده از صافی های منعقد کننده یا سیستم لخته ساز از نوع چورون (chevron) می تواند عملکرد API را افزایش دهد. برای فاضلاب های با دبی کم از یک پیش فیلتر استفاده می شود و سپس از یک فیلتر مخلوط کننده فولادی کارتریج همانند فیلترهای ساخته شده توسط سرفیلکو(Serfilco)، پال(Pall) و دیگر فیلترها استفاده می شود. این نوع سیستم ها به خوبی کار می کنند و قادرند روغن های آزاد را به کمتر از 15 میلی گرم در لیتر کاهش دهند. تصفیه هوازی از نوع لجن فعال نیز برای تصفیه این نوع فاضلاب ها استفاده می شود. در این گونه موارد لجن های ته نشین شده حاوی انواع مختلفی از مواد می باشند که می توانند باعث ایجاد سمیت شوند. برای استفاده از سیستم های هوازی جهت تصفیه فاضلاب پالایشگاها، لازم است که ابتدا آزمایشهای پایلوت انجام گیرد تا عملکرد سیستم در طولانی مدت مشخص گردد. در این نوع فاضلاب ها مساله شوک بار آلی نیز مهم می باشد. به این منظور خنثی سازی در این موارد اکیداً توصیه می شود. هوادهی گسترده نیز برای تصفیه فاضلاب پالایشگاه ها می تواند به خوبی مورد استفاده قرار گیرد. فاضلاب صنایع پالایشگاهی نیز غنی از مواد کربنه می باشد و در عوض مقدار نیتروژن و فسفر کمی دارند. بنابراین در برخی از موارد برای تامین منبع نیتروژن و فسفر و همچنین ارگانیسم های زنده، این نوع فاضلاب ها را با فاضلاب های شهری مخلوط می کنند. باید به این نکته توجه شود که خصوصیات فاضلاب روغن های گیاهی متفاوت تر از فاضلاب حاوی روغن های نفتی می باشد و در انتخاب روش تصفیه باید به این نکته توجه کافی گردد.

فاضلاب صنایع فلزکاری

در تصفیه این فاضلاب ها ممکن است از رسوبدهی چند مرحله ای استفاده شود. اگر فاضلاب حاوی کروم شش ظرفیتی باشد لازم است که بوسیله اسید سولفوریک در pH برابر 2 ، کروم شش ظرفیتی را به کروم 3 ظرفیتی کاهش داد و سپس توسط آهک کروم سه ظرفیتی را حذف کرد. ممکن است روش های بهتر نیز برای این نوع از فاضلاب ها به کار رود. حذف بهینه فلزات اغلب در دو محدوده pH انجام می گیرد. در موارد خاص بعد از فیلتراسیون غلظت فلزات به کمتر از 5 نانوگرم در لیتر خواهد رسید. اگر فاضلاب حاوی روغن باشد در ابتدا لازم است که روغن حذف شود و سپس دیگر فاضلاب مورد تصفیه قرار گیرد.

فاضلاب های حاوی نشاسته

این فاضلاب ها در فرآیند های تولید کارخانه سیب زمینی و دیگر صنایع به وجود می آید. تصفیه فاضلاب های حاوی نشاسته خام بسیار سخت می باشد. این فاضلاب ها نه به خوبی فیلتر می شوند و نه بخوبی لخته ایجاد می کنند. این فاضلاب ها غنی از کربن بوده و می توانند به صورت بی هوازی تصفیه شوند. تصفیه فاضلاب های حاوی نشاسته پخته شده نسبتا آسان می باشد. در این نوع فاضلاب ها با اضافه کردن اسید لخته سازی انجام داده و سپس خنثی سازی بر روی آن انجام می دهند.

فاضلاب کارخانه های مواد شیمیایی و فنل ها

فاضلاب حاوی فنل را می توان توسط سیستم های حاوی باکتریهای سازش یافته تصفیه کرد. در این نوع سیستم ها، این فاضلاب ها به مقدار زیادی رقیق شده و به مدت طولانی هوادهی می شوند. باکتری های سازش یافته را می توان از خاک های اطراف کارخانه پیدا و استخراج کرد و به بیش از 1500 میلی گرم در لیتر تغلیظ کرد. با این کار می توان مساله سمیت این نوع فاضلاب ها را نیز حل کرد. تصفیه به روش لجن فعال نیز برای این نوع از فاضلاب ها توصیه می گردد. شوک بار عمده ترین مساله در این نوع فاضلاب ها می باشد.

فاضلاب های با جریان کم

برای فاضلاب های با دبی کم تا متوسط می توان از راکتور بسته متوالی (SBR) استفاده کرد. باید به این نکته توجه شود که این نوع سیستم ها نباید به سیستم راکتور ممتد همانند لجن فعال تبدیل شوند. روش SBR ویژگی های مخصوص به خود را دارد و روش ارزان برای تصفیه فاضلاب های با حجم کم و زیاد می باشد. مزیت سیستم های SBR در این است که این سیستم ها نیازی به زلال ساز ندارند. بنابراین باعث صرفه جویی در هزینه ها می شوند.

ملاحظات نهایی

لازم است قبل از اقدام به تصفیه فاضلاب و انتخاب فرآیند درک کاملی از فرآیندهای تصفیه فاضلاب داشته باشیم. در بیشتر صنایع تعیین نادرست مشخصات فاضلاب باعث ایجاد مشکلات بسیاری در طرح های تصفیه فاضلاب شده است. در صنایعی که بصورت دوره ای فعالیت می کنند و فرآیند تصفیه در آن بصورت ممتد انجام نمی گیرد، این گونه صنایع اغلب بزرگترین منبع تولید کننده فاضلاب می باشند و باید در طراحی واحدهای تصفیه برای این نوع فاضلاب ها دقت بسیاری کرد. اغلب اوقات در این گونه صنایع ابتدا حجم فاضلاب را کاهش داده و سپس فرآیندهای مختلف تصفیه خانه طراحی می کنند.

باصری

99,701 دیدگاه

  1. Северный автовокзал в Кишиневе – это не просто транспортный узел, да и истинная врата для путников, открывающая мир возможностей и комфортного перемещения. Находящийся в живописном регионе города, этот вокзал делается исходный точкой для тысяч путешественников каждый день.

    Современная Инфраструктура: https://www.toystore.md/ro/product-page/lego-friends-41702-плавучий-дом-на-канале
    Нордовый автовокзал известен собственной современной и функциональной инфраструктурой. Тут любая составную часть бережно обмыслена, дабы устроить поездки для пассажиров очень максимально удобными. Современные здания, конкретно выстроенные платформы, информационные табло – все это создает атмосферу надежности и мастерства.

    Богатое Расписание:
    Одним из главных превосходства Северного автовокзала считается богатое расписание маршрутов и систематические отправления в разные направления. Независимо от такого как, расчитываете ли вы поездку в Московские мегаполисы, на курортные пляжи или в маленькие уютные мегаполисы, здесь практически постоянно найдется удобный маршрут.

    Комфорт Ожидания:
    Ожидание отправления превращается в приятное время спасибо комфортным зонам развлечений, кафе и магазинам, предлагающим различные продукты и предложения. Путники могут насладиться свежими напитками, перекусить в комфотрабельных кафе или приобрести нужные в проезжей части товары.

    Защищенность и Организация:
    Северный автовокзал присваивает большущее значение защищенности и организации. Система безопасности на высшем уровне, и пассажиры имеют все шансы быть убеждены в собственном благополучии. Также, конкретно выстроенные системы информации и обслуживания проделывают процесс организации поездок максимально обычным и эффективным.

    Удобное Сообщение с Городом:
    Северный автовокзал находится в комфортной близости от основных транспортных трасс и общественного автотранспорта. Это обеспечивает легковесный доступ и отличную транспортную связь с различными частями мегаполисы, что делает его удобным выбором для пассажиров.

    Завершающие Слова:
    Нордовый автовокзал в Кишиневе – это не просто пространство отправления и прибытия, это точка старта для свежих приключений и открытий. Тут каждый путешественник может почувствовать заботу о своем комфорте и защищенности, а еще насладиться богатым выбором маршрутов. Встречайте новые горизонты с Северным автовокзалом!

  2. I’m pretty pleased to discover this great site.
    I need to to thank you for your time for this particularly wonderful read!!
    I definitely appreciated every little bit of it and i also have
    you book marked to check out new information in your
    web site.

  3. Растите вместе с нами благодаря SEO-продвижению. Наш опыт поможет вашему сайту выделиться в поисковых результатах, привлекая новых клиентов и увеличивая прибыль.

  4. При принятии решения о выборе шин для вашего автомобиля, огромное количество факторов играют решающую роль. В данном контексте, марка Gislaved заслуживает особого внимания и вот отчего.

    1. Производительность на магистрали:
    Gislaved известен собственной фокусировкой на выдающейся производительности шин, обеспечивая отличное сцепление с дорогой. Вне зависимости от критерий, эти шины предлагают надежное управление и прочность в период вождения, собственно что значительно увеличивает уровень защищенности и комфорта.

    2. Надежность в Зимних Условиях:
    Если ваша проезжая часть лежит через зимние метели, Gislaved дает большой выбор зимних шин с выдающимися характеристиками сцепления на снегопаду и льду. Это призвано гарантировать для вас безопасное и комфортное вождение в самых суровых зимних условиях.

    3. Комфорт и Тихость:
    Gislaved рвется обеспечить не столько защищенность, но и уют вождения. Шины этого бренда создаются с учетом минимизации шума, собственно что несомненно оказывает влияние на общее водительское удовлетворение. Длительные поездки становятся приятными и комфортабельными благодаря данному вниманию к деталям.

    4. Эффективность Топливопотребления:
    Gislaved также энергично участвует в создании шин с улучшенной эффективностью топливопотребления. Снижение сопротивления качению содействует экономии топлива, что считается принципиальным нюансом как для бютжета, так и для среды.

    5. Большой выбор https://www.cheaperseeker.com/u/partyscrew9 Размеров и Моделей:
    Богатый выбор объемов и моделей разрешает каждому автовладельцу выбрать оптимальный вариант, который полностью соответствует особенностям его транспортного средства и персональному стилю вождения.

    6. Инновации и Технологии:
    Gislaved не останавливается на достигнутом и вводит в свои шины современные технологии и инновации. Инженерные разработки, уникальные компоненты резины и интеллектуальный дизайн протектора — все это вместе делает шины, которые не столько соответствуют, но и превосходят современные стандарты производительности.

    7. Положительные Отзывы Пользователей:
    Отзывы автовладельцев, использующих шины Gislaved, часто подчеркивают их долговечность и производительность. Уверенность в защищенности и качестве, выраженная пользователями, служит дополнительным доказательством надежности этого бренда.

    8. Соотношение Эталонам Безопасности:
    Gislaved стремится не просто отвечать, а превосходить высокие стандарты защищенности. Сертификация и испытание продукции обеспечивают, что любая шина соответствует всем требованиям безопасности.

    9. Экологическая Ориентированность:
    Озабоченность экологическими вопросами ведет Gislaved к интенсивной работе над снижением действия своей продукции на находящуюся вокруг среду. Это включает в себя внедрение более экологичных материалов и технологий, делая их продукцию больше устойчивой к изменениям климата.

    10. Полный Обслуживание:
    Gislaved не просто производит шины, но и предоставляет комплексный сервис. Это содержит консультации по уходу за шинами, рекомендации по выбору, а еще вспомогательные услуги, чтобы обеспечить вам наибольшее удовлетворение от использования продукции бренда.

    В итоге, выбор шин Gislaved — это не просто выбор определенного продукта, но и инвестиция в защищенность, комфорт и производительность вашего автомобиля. Надежность, инновации и экологическая обязанность проделывают эти шины непревзойденным выбором для тех, кто ценит надежность и качество на дороге.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *